Zriadenie Najvyššieho správneho súdu
Dňa 30.09.2020 vláda Slovenskej republiky na svojom rokovaní
schválila významnú reformu justície, ktorá má do fungovania a smerovania
justície priniesť mnoho zmien. Medzi najvýznamnejšie prínosy tejto reformy
patria zavedenie previerky majetkových pomerov sudcov, vekový cenzus sudcov,
zmeny v zložení Súdnej rady Slovenskej republiky a Ústavného súdu
Slovenskej republiky, ale aj zriadenie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej
republiky, ktorému sa v tomto článku budeme venovať. Jednotlivé zmeny,
ktoré so sebou reforma súdnictva prinesie, Vám postupne predstavíme
v ďalších našich článkoch, ktoré nájdete na našej webovej stránke.
Organizácia súdnictva v súčasnosti
Na úvod je potrebné uviesť, že organizáciu sústavy
všeobecných súdov v Slovenskej republike upravuje v ustanovení § 5
zákon o súdoch (č. 757/2004 Z. z.), pričom rozdeľuje súdy na okresné, krajské,
Najvyšší súd Slovenskej republiky a Špecializovaný trestný súd. Okresné
súdy sa však z dôvodu hospodárnosti nenachádzajú v každom okrese.
V súčasnosti máme na Slovensku 54 okresných súdov, 8 krajských súdov,
Najvyšší súd Slovenskej republiky so sídlom v Bratislave
a Špecializovaný trestný súd so sídlom v Pezinku a detašovaným
pracoviskom v Banskej Bystrici.
Okresné súdy pôsobia vo väčšine prejednávaných prípadov ako
súdy prvej inštancie a teda ich agenda je čo sa kvantity týka
najrozsiahlejšia. Krajské súdy pôsobia následne ako súdy odvolacie, a teda
ako súdy druhej inštancie. Výnimku z tohto pravidla predstavuje najmä
správna agenda, v ktorej krajské súdy pôsobia ako súdy prvej inštancie
a túto agendu majú na starosti výlučne tieto súdy. Pod pojmom správna
agenda je treba rozumieť právomoc súdov preskúmavať zákonnosť rozhodnutí,
opatrení a iných zásahov orgánov verejnej správy, ako aj ochranu pred nečinnosťou
týchto orgánov. V praxi tak pôjde o preskúmavanie veľmi rôznorodých typov
rozhodnutí orgánov verejnej správy, napr. rozhodnutia (alebo nečinnosť orgánu)
v správnom konaní, v stavebných konaniach, daňových konaniach, konaniach
o priestupkoch a. i. V správnom súdnictve je v dôsledku tejto
skutočnosti odlišné aj postavenie Najvyššieho súdu. Kým v bežnej agende má
Najvyšší súd pôsobnosť najmä ako súd dovolací, t.j. rozhoduje o tzv.
mimoriadnych opravných prostriedkoch (dovolaniach), v prípade správnej
agendy je situácia v dôsledku odlišného určenia súdov prvých stupňov
rozdielna a Najvyšší súd pôsobí ako súd odvolací resp. kasačný súd,
nakoľko odvolacím prostriedkom v správnom súdnictve je tzv. „kasačná
sťažnosť“. V prípade, ak strany nie sú uzrozumené s rozhodnutím
Krajského súdu v správnej agende, môžu podať kasačnú sťažnosť,
o ktorej rozhoduje Najvyšší súd Slovenskej republiky. Osobitné postavenie
v sústave súdov má Špecializovaný trestný súd, ktorý je vecne príslušný na
prejednanie v Trestnom poriadku (zákon č. 301/2005 Z.z.) explicitne
uvedených najzávažnejších násilných a ekonomických trestných činov.
V sústave súdov Slovenskej republiky do dnešného dňa na
rozdiel od Českej republiky absentuje Najvyšší správny súd. Česká republika
zriadila Nejvyšší správní soud so sídlom v Brne v roku 2002.
Zriadenie Najvyššieho správneho súdu
Rovnako ako v Českej republike aj na Slovensku má byť
jedným z reformných krokov v súdnictve zriadenie Najvyššieho
správneho súdu, ktorý bude zaradený do sústavy všeobecných súdov. V prípade
jeho zriadenia vznikne na Slovensku ďalší súd, ktorý bude popri Najvyššom súde
Slovenskej republiky predstavovať najvyššiu súdnu autoritu. V Slovenskej
republike tak budú pôsobiť dve najvyššie súdne inštancie, pričom Najvyšší
správny súd bude najvyššou súdnou inštanciou pre oblasť správneho súdnictva
a Najvyšší súd bude najvyššou súdnou inštanciou pre oblasť
občianskoprávnych, obchodnoprávnych a trestných vecí. Takéto oddelenie
Najvyššieho správneho súdu od Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sleduje dva
základné ciele.
Dôvody vzniku Najvyššieho správneho súdu a jeho agenda
Prvým by mala byť snaha dosiahnuť vyššiu mieru odbornosti
jednotlivých sudcov, ktorí budú rozhodovať výlučne o právnych otázkach
týkajúcich sa správnej agendy, keďže jeho hlavnou úlohou a agendou bude
prejednávať spory týkajúce sa správneho súdnictva. Najvyšší správny súd by tak
okrem kvalitného druhostupňového rozhodovania v individuálnych veciach mal
v prvom rade dbať na zjednocovanie judikatúry, ktorá poskytne stranám
konania vyššiu mieru právnej istoty.
Druhým dôvodom vzniku Najvyššieho správneho súdu (a
z hľadiska potreby jeho oddelenia od Najvyššieho súdu možno
najdôležitejším) je cieľ, aby Najvyšší správny súd plnil funkciu
disciplinárneho súdu pre sudcov všeobecných súdov, prokurátorov a v zákonom
ustanovenom rozsahu aj pre iné profesie - napr. správcov konkurznej podstaty,
advokátov, notárov, exekútorov a pod. V tejto otázke však prebieha
odborná diskusia a je potrebné si počkať na konečné schválené znenia
noviel jednotlivých zákonov.
Najvyšší správny súd by mal prebrať vo vymedzenom rozsahu aj
agendu Ústavného súdu, ktorá sa týka rozhodovania o ústavnosti a zákonnosti
volieb prezidenta SR, volieb do Národnej rady SR, volieb do orgánov územnej
samosprávy a volieb do Európskeho parlamentu.
Časový rámec vytvorenia Najvyššieho správneho súdu
Pokiaľ ide o proces samotnej kreácie Najvyššieho správneho
súdu, v týchto dňoch prebiehajú na túto tému odborné diskusie. Jednou
z možností je, aby celé existujúcej správne kolégium na Najvyššom súde
bolo v priebehu tvorby Najvyššieho správneho súdu presunuté na tento súd,
pričom by Najvyšší správny súd zároveň mohol byť doplnený o sudcov
krajských súdov, ktorí majú rozsiahlu prax v rámci prvostupňových konaní
v oblasti správneho súdnictva. Z hľadiska postupu zriadenia Najvyššieho
správneho súdu sa navrhuje, aby k zriadeniu Najvyššieho správneho súdu došlo ku
dňu účinnosti zákona, ktorá sa navrhuje na 1. januára 2021, pričom reálnu
činnosť by v podľa navrhovanej právnej úpravy začal vykonávať od 1.
augusta 2021.
Zriadenie Najvyššieho správneho súdu považujeme za správny
krok, ktorý by mohol pomôcť zvýšiť úroveň odbornosti jednotlivých senátov, ako
aj úroveň odôvodnenosti jednotlivých rozhodnutí, čím sa v konečnom
dôsledku môže zvýšiť dôvera občanov v justíciu. Nakoľko naša advokátska
kancelária zastupuje klientov tak v správnych konaniach, ako aj pri podávaní
správnych žalôb, neváhajte sa na nás v tejto oblasti obrátiť.